אוסף הנשיא מזמן חידות שונות ומשונות. לעתים אנחנו בוחרות פריט ומתעמקות בחידה הטמונה בו, ולעתים עושה זאת יד המקרה

קערות וכנים מבורמה מתוך אוסף מתנות הנשיא
קערות וכנים מבורמה מתוך אוסף מתנות הנשיא

מקצוע הרישום שנראה לעין חיצונית נטול ריגושים וצועד לבטח בשגרה אפרורית, מסוגל להפתיע. אני רוצה לשתף אתכם בריגוש צנוע שקרה לי, רשמת ותיקה שראתה כבר הכל.

מאז שנת 2020 אני עוסקת ברישום אוסף יד בן צבי שבמרכזו אוסף המתנות שקיבל הנשיא השני יצחק בן צבי במהלך כהונתו. חלק מן המתנות הוענקו לנשיא בידי אזרחי ישראל הצעירה והן מרגשות בפשטותן ותמימותן. מתנות רבות אחרות ניתנו לנשיא בידי מנהיגי מדינות העולם במהלך מסעותיו או בעת ביקורי מנהיגים זרים בארץ, והן מפוארות יותר, מייצגות ברוב המקרים תרבויות אקזוטיות מאסיה, אפריקה ואמריקה הדרומית, ומציגות עולם שלם של יחסים דיפלומטיים עם מדינות מתפתחות בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20.

בחרתי להציג  כאן ארבעה פריטים שהוענקו לנשיא ממדינת בורמה (מינאמר של היום) במסגרת היחסים הדיפלומטיים החמים שנרקמו בין שתי המדינות הסוציאליסטיות אז בשנות ה-50. המנהיג הכריזמטי או נו ביקר ביקור בלתי נשכח בארץ ב-1955, ובמהלכו נפגש עם כל ראשי המדינה – ובהם כמובן גם הנשיא בן צבי. הוא נענה בביקורי גומלין הן של ראש הממשלה דוד בן גוריון והן של הנשיא בן צבי ורעייתו רחל ינאית. היחסים החמים עם בורמה התקיימו למרות החרם הערבי הגורף שמנע קשרים דיפלומטיים עם מדינות רבות ולכן חשיבותם הרבה. לא ידוע לנו האם המתנות הללו הוענקו לנשיא כאן בארץ או שם בבורמה במסגרת הביקור הנשיאותי.

אלו הם ארבעת הפריטים, בתוכם שתי קערות זהות עשויות מתכת מוכספת ועליה בתבליט סצנות מהמיתולוגיה הבורמזית, אחת קטנה מעט מהשנייה:

קערה מאוסף מתנות הנשיא. ybz.137.2019
קערה מאוסף מתנות הנשיא. ybz.185.2019.

ושני כני עץ מעוטרים באריה הבורמזי המסוגנן, אחד קטן יותר מהשני:

כן עץ מאוסף מתנות הנשיא. ybz.660.2020
כן עץ מאוסף מתנות הנשיא. ybz.583.2020

בשלב זה לא היה ידוע לנו על קשר בין הקערות והכנים למעט מוצאם המשותף בבורמה.

יום אחד ביולי 2023 ביקרתי בתערוכה שהוצבה בבית בן גוריון בתל אביב, “מסביב לעולם – מדיניות החוץ של דוד בן גוריון” שמה, ובמסגרתה, כך הבנתי, יוצגו מתנות שונות שקיבל ראש הממשלה דאז ממנהיגים שונים בעולם. ניחשתי שיוצגו בתערוכה פריטים דומים למתנות הנשיא בן צבי, ואכן, זיהיתי להנאתי פה ושם פריט מוכר ונכנסתי אט אט לאווירת שנות ה-50. ואז ראיתי על השיש במטבח כלי מוכר:

קערות בורמזיות מאוסף בית בן-גוריון בתל-אביב

וואו! נפל לי האסימון, אומרים אצלנו בבומרית; פתאום נוצר הקשר בין הקערות והכנים שלנו. איך לא ראיתי את זה קודם…

בפעם הבאה שהגעתי לאוסף ביד בן צבי מיד הצבתי את הקערה הגדולה יותר על הכן הגדול ואת הקטנה על חברו הקטן, וכך זה נראה:

קערה וכן מאוסף מתנות הנשיא. ybz.185.2019, ybz.583.2020
קערה וכן מאוסף מתנות הנשיא. ybz.137.2019, ybz.660.2020

המידות התאימו והקערות התלבשו על הכנים ככפפה על היד, וכך התחוללה לה סערה זוטא בעולם הרישום השקט שלנו. אני מתארת לעצמי ש”סערות” רבות כאלה צפויות לנו עם יציאתו לאוויר העולם של פורטל ארץ חפץ, שם תהיה הזדמנות לכולם לראות מה יש בבתי האוסף האחרים, וסערות נעימות כאלה יהפכו בוודאי ללחם חוק.